Batteridrevet 4-kanals opptager, ministudio, effektenhet og lydkort med innebygde kvalitetsmikrofoner.
Hva skal man si? For kr. 2000,- får du et komplett hjemmestudio, som består av lydkort, 2 mikrofoner, effektenhet med blant annet digital simulering av gitarkabinetter, metronom, stemmeverktøy, romklang, kompressor/limiter, 8 ulike innganger for lydkilder, batteridrevet digital båndopptager, diktafon med variabel avspillingshastighet, og hjemmestudioprogramvare. Og siden den er laget i Japan, karaokefunksjoner. Alt dette i en håndholdt pakke på 280 gram.
For få år siden ville dette vært utenkelig. Uansett pris.
Alt dette hadde vært uinteressant hadde det ikke vært for at denne dingsen faktisk fungerer. Den har prima lydkvalitet fra de innebygde mikrofonene. Jeg tok opp Arve Tellefsen som spilte på Ole Bulls fiolin på Lysøen - i konsertsalen hans der ute - og opptaket var av meget god kvalitet.
La oss se på de ulike funksjonene ut fra en krevende brukers perspektiv.
1) Håndholdt, batteridrevet båndopptager med innebygget mikrofon
Dette er slik de fleste vil bruke en Zoom. Trykk på knappen, ta opp HiFi lyd på minnekortet, og etterpå ta med minnekortet til et eller annet annet program på en PC eller Mac.
En Zoom tar mellom 11 og 15 sekund på å bli klar.
Det er lang tid når noe skjer.
Men når den først er i gang er den kjapp som lynet. Opptak skjer umiddelbart når du trykker på knappen, og du kan sette den slik at den tar opp allt i et buffer, slik at du får med de 2 sekunder FØR du trykket på knappen…
Kvaliteten på de innebygde mikrofonene er meget god, med forbausende lavt støynivå. Det er ikke vanskelig å ta opp fuglesang, regndråper eller skogslyder. Mikrofonene og preampen tåler også 130dB slik at du kan ta opp band live med innebygget mic uten forvrenging.
For de med ekstremt høye krav til opptakskvalitet kan du velge 96kHz sampling og 24 bits oppløsning på stereolydfilene. Med de innebygde mikrofonene er dette en imponerende opplevelse. Det er ikke store forskjellen, men det åpner opp diskanten en smule på krevende instrument. Dette sier noe om kvaliteten på mic og preamp.
Høypassfilter og limiter eller andre effekter kan brukes under opptak, og de to mikrofonene som dekker omlag 120 grader, kan kombineres slik at man får et monosignal som fanger opp lyden jevnt I 180 grader.
Du kan sette markører både mens du tar opp, og underavspilling. Du kan også redigere listen av markører. Markeringene lagres etter AES EBU standarden I WAV-filene. Denne funksjonen kan derfor ikke brukes på MP3-filer som mangler en standard for markører.
Du kan spille en eller alle opptakene i sløyfe, og du kan repetere mellom markører.
2 oppladbare batterier gir noe over 6 timers opptakstid med alt på full dusj, altså effekter og bakgrunnsbelysning. Hvis man bruker fantommating til eksterne mikrofoner reduseres batterilevetiden noe. Batterilevetiden kan dobles hvis man kobler vekk effektprosessoren og bruker automatisk slukking av bakgrunnsbelysningen på displayet. (Zoom kaller dette Stamina modus, og har en egen bryter for dette I batteribrønnen.)
Konstruksjonen er solid med en gummiert overflate som ikke knitrer og lager lyder når du holder den. Dette er viktig for mikrofonene sitter på selve enheten.
Den er enkel å betjene, omtrent som et Apple produkt – en knapp og ett hjul som scroller i menyer og trykkes inn for å velge.
En skumgummi vindhette beskytter mot vindstøy ved svak vind, men du må hente frem mors angoragarn og strikke en vindsokk for å få god lyd i sterk vind.
Feste for vanlige fotostativ og en adapter for mikrofonstativ lar deg sku den fast på et lite kamerastativ eller feste den i en mikrofonholder som om den var en vanlig mikrofon..
La oss se på noen av Zoomens bruksmuligheter.
2) Batteridrevet opptager for flerkanals opptak av musikk, film og konserter
Scenarie 1: Band øving – Rock
Du tar med 4 mikrofoner, en Zoom og en adapterkabel og setter opp mikrofonene slik:
Mic 1: Trommer og bass
Ca 70cm fra trommesettet, foran skarptrommen
(Hvis det hadde vært lettere type musikk som jazz, hadde jeg plassert den over trommesettet)
Plasser basskabinettet til bassisten bak trommene. Juster volumet hans så det matcher med trommenes volum.
Mic 2: Rytmegitar og annet komp.
Flytt utøverne og deres amper slik at det blir mest mulig isolasjon fra trommer og bass. Sørg for en god balanse mellom instrumentene i øvingslokalet.
Mic 3: Soloinstrumenter – Sologitar, trompet, fiolin, etc
Mic 4: Vokal – Inkl evt backingvokal.
Gjør som The Beatles og Rune Larsen/Tor Endresen, stå rundt mikrofonen.
Hva slags mikrofoner står bra til en Zoom?
Zoomen er rimelig, men god. For de med trangt budsjett, anbefaller jeg rimelige, dynamiske mikrofoner, for eksempel en fra Claes Ohlson til 129 kroner. Den er så rimelig fordi den er laget av plast. Innmaten er dog den samme kvaliteten som langt dyrere mikrofoner, og lyden er i all vesentlig identisk med for eksempel Samson R21 og Behringer XM1800S. Ohlsons varenummer er 32-2696. Nå dessverre utgått, men du skjønner hva jeg mener!
Til trommene vil jeg anbefalle en kondensator ”sigarmic” som for eksempel B-5 fra Behringer til kr. 679,- kjøpt fra Thomann.de. Bestill den i nærmeste musikkbutikk hvis du vil.
Etter å ha satt opp mikrofonene på hver sitt stativ, koblet ledninger til Zoomen, og hørt i hodetelefoner at alt er OK, er det bare å trykke på ”Record” og begynne å spille. Etter 3 minutter har du 4 brukbare spor som kan mikses til en brukbar demo, og det har gått raskt. Man kan si hva man vil om en PC med Cubase eller en Mac med Garage Band til bandøving, men det går så utrolig mye raskere med en Zoom.
Øving Jazz, trio-kvintett, akustiske instrumenter
Til små akustiske grupper med musikere er saken grei. Bruk litt tid på å posisjoner musikerne slik at de låter godt i rommet, og sett Zoomen på stativ foran dem og bruk de innebygde mikrofonene.
Øving og opptak av kor
Kor kommer i alle størrelser.
For mindre kor holder det lenge med å sette Zoomen på et mikrofonstativ, høyt oppe, og vinkle den ned mot koret.
Er det et noe større kor, eller et kor som bruker stemmene dynamisk, kan det være lurt å bruke to B-5 mikrofoner på hvert sitt stativ over hver sin halvdel av koret, og selve Zoomen foran koret.
B-5 mic’ene kommer med to mikrofonkapsler, og til kor bør du bruke den som tar opp lyden like bra fra alle kanter.
Kor gjør seg også veldig godt i surround-opptak. Til slike opptak får du dramatisk lyd ved å bruke Zoomen foran og høyt over koret, med to B-5 mikrofoner i rommet bak på hver sin side.
Når man etterpå overfører lyden til PC , kan man bruke Zooms dataprogram til å lage en Prologic/DTS kodet versjon som vil spille av på alle surround-anlegg.
Da vil klangen fra rommet komme bakfra – svært effektfult og dramatisk.
Enkoderen finner du her: http://www.vortexzoom.com/
3) Portabelt lydkort
Det er begrenset hva du kan gjøre med USB 2.0 med hensyn på dataoverføring. To kanaler med lyd inn og to kanaler ut samtidig er omtrent det som går an med en viss margin i et kommersielt produkt. Du får 44.1 eller 48kHz 24 bit opptakskvalitet, det første også med effekter, men mer om disse senere.
I sum er dette et stereo inn/ut lydkort, albeit et med 4 veldig fleksible innganger.
På en vanlig liten PC eller Mac gir programvaren deg 3-4mS forsinkelse, noe som gir 6-8 ms forsinkelse når du skal høre på det du selv spiller inn via datamaskinen. Dette er greit til noen ting, mens mange gitarister blir forstyrret av tidsforsinkelsen. Alternativt kan du velge at Zoomen skal gi deg ”zero latency monitoring” - altså ingen forsinkelse på medhør, men da kan du ikke bruke programvare-effekter fra datamaskinen under opptak. Dette er som på alle andre lydkort.
Driverne er robuste, og er helt på høyde med de fra andre produsenter av USB lydkort, og bedre enn noen.
ASIO-driveren lar deg justere antall ASIO-buffere, størrelsen, forsinkelsen og WDM-buffere. Greit for å otimere og feilsøke. Vanligvis holder Zoom greie på dette selv.
I bruk kan du velge om du vil ta opp med de innebygde mikrofonene, eller bruke noen av de andre inngangene.
Du kan (på tross av det som står å lese på Internett) regulere nivået på de eksterne inngangene hver for seg, eller linke dem. Det siste er greit for stereo-opptak. Du kan ikke regulere stereomikrofonens to kanaler hver for seg, men det er logisk. Alle de innebygde effektene er i stereo, så du kan ikke ha ulike effekter på hver kanal.
Det som kanskje ikke er like opplagt, er at mikrofoner som plugges i 3.5mm jack-pluggen går til en egen forforsterker som vanligvis brukes for de innebygde mikrofonenene. Denne inngangen har lavere støy når du kobler til dynamiske mikrofoner og skal ta opp svake lyder.Du må ha en adapterkabel som går fra 3,5mm jack til 2 stk xlr hunkontakter for å bruke den med vanlige mikrofoner. Siden dette er en ubalansert inngang, bør du ikke bruke veldig lange mikrofonledninger.
Gaming
I motsetning til vanlige lydkort, kan en Zoom også brukes til gaming rett fra boksen. Du kobler hodtelefonene til utgangen, og mikrofonen til 3,5mm pluggen under. Slå på ”input power” og vips! gaming headsettet ditt funker i full HiFi.
Det betyr at du kan snakke, legge in kommentarer osv. uten problemer. Du kan bruke inngangseffektene (kompressor/limiter/EQ) til å gi stemmen din mer fylde for en mer proff sound.
4) Effektenhet for generell bruk og for gitar/instrumenter
Det mange glemmer er at Zoom har laget effektbokser og simulatorer som etterligner lyden til kjent utstyr i en mannsalder.
Denne teknologien er bygget inn i Zoom’en, og gjør den til en interessant effektenhet.
I H4n har Zoom lagt vekt på effekter som endrer lyden ved opptak, og ikke på kreative effekter som trenger pedal eller av/på knapper. Ei heller mikse/masteringeffekter. Ett sted må grensen gå!
AMP
Du får tre mikrofonforsterkersimulatorer,
Nøytral, instrument og vokal.
Alle er utstyrt med høypassfilter, kompressor, de-esser, støygate med intelligent release samt trebånds EQ (+- 12dB)
Du får også en mengde gitar/bass forsterkersimuleringer:
Fender, Vox, Marshall, HiWatt, Diesel Herbert ch 3, Mesa Boogie, Peavey, Hartke Sansamp, Ampeg, Zoom rør-DI-boks
Kabinettsimuleringens styrke kan reguleres på alle forsterkermodellene I tre trinn
EFFEKTER - EFX
Auto Wah
Faseeffekt
Tremolo
Flanger (ADT)
Ring-modulator
Chorus
Ensemble
Vibrato
Transientkontroll (Attack)
Autofilter
Vocoder (auto Cry)
Pitch shifter
Limiter
Kompressor
Noise-gate
Tidsbaserte effekter
Delay – syncbart til tempo
Echo – syncbart til tempo
Analogt delay – syncbart til tempo
Revers delay – syncbart til tempo
Tidlige romrefleksjoner
Klangenhet – rom, hall, stadion, flislagt rom, fjærklang
Bruk
En ampsimulering (PRE) og en effektmodul (EFX) kan kombineres i en patch. 50 patcher følger med, og de dekker de vanligste kombinasjonene av utstyr.
Du kan modifisere disse eller lage dine egne. Det er plass til 10 egendefinerte patcher.
For å bruke Zoomen som effektenhet, kobler du mikrofon eller instrument til enheten, og kobler utgangen videre til annet utstyr, det være seg Zoomen selv for opptak, eller forsterker eller mikser.
Låter det?
Plugg inn hodetelefoner og gitar, sett på metronomen og kjør på.
Hva skiller Zoomen fra andre Poder og Pad’er?
Vel først og fremst så låter dette kult. Det er mange digitale effektenheter der ute, og mange låter enten kliniske eller kunstige. Zoomen lar deg enten være nøytral eller gå bananas.
Når effektene er sterke, låter de merkelig nok musikalske. Lekte nettopp med spring reverb på en Fender amp, og alt er der, fra ”smack” lydene til krønsj når du drar på med gitaren. Den hule strat-lyden kommer godt frem, og kabinettene er realistiske. Det vil si at de låter "drit" på en kul måte, i stedet for å låte HiFi, som mange av POD’ene gjør.
5) Portastudio
Zoom har en lang tradisjon med små, batteridrevne portastudioer. De har vært fulle av muligheter men har ofte fått kritikk for å ikke vær intuitive i bruk og har generelt hatt for liten skjerm.
Zoomen bryter denne tradisjonen på vesentlige punkt, med et ganske oversiktlig menysystem og en god, men liten skjerm
La oss se hvordan den virker som portastudio. Du velger først Multitrack Recorder (MTR), velger hvilken av de fire kanalene du vil spille inn på, justerer eventuelle effekter så sporet låter pent, trykker Record, og så gjentar du dette for alle sporene du vil ta opp. (Du kan spille inn på to spor ad gangen, og har max 4 spor før du må mikse dem ned til et stereo-spor for å få plass til å legge på flere spor. ("Bounce")
Hvis du er en god studiomusiker, så har du nå fire spor du vil mikse ned, og velger Bounce på displayet, og vips, har du en stereoversjon av musikken din.
Så velger du konverter til MP3, kobler til mobilen, og laster filen opp på Myspace.
Dette tar en halv time, alt i alt.
Enklere kan det ikke bli å lage en demo av en sang. De enkelte sporene ligger der fortsatt, og kobler du Zoomen til en PC, kan du jobbe videre med dem der.
La oss si du vil jobbe videre på Zoomen.
Hvis du ikke skal redigere elle finpusse, kan du som sagt mikse ned det du har spilt inn på fire spor til ett stereospor, og så kan du ta opp nye spor, mikse ned, ta opp nye spor, osv osv til du har tatt opp i alt en 8-10 spor. Da mister de fleste oversikt. Det fine er at alle orginalsporene ligger lagret, så du kan jobbe med en ny miks på en PC eller Mac etterpå.
For hver kanal, kan du også velge hvilken fil du skal ha, så du kan lage nye versjoner av gitarsoloen og ta vare på alle. Eller du kan sette ”punch in” og ”punch out” både manuelt eller etter telleverk, og spille over det du spilte inn, til du har fått den delen av opptaket som du vil.
Det er denne arbeidsmåten Zoom har ment du skal bruke for å forbedre sporene dine. God gammeldags ”punch in” og ”punch out”. Det går fort, funker, og gir deg en demo før du blir frustrert over å ha så små knapper
Du har nemlig ikke Solo eller Mute-knapper, så du må skru opp og ned volum-spakene med joggehjulet på siden. Du kan heller ikke klippe og lime mono-filer, kun stereo. Det vil si at du, hvis du vet du må klippe og lime, må velge stereo-opptak. Det er ok for gitar og ting som naturlig er i stereo, men stress hvis da har tatt opp i mono og må bounce sporet stereo, skifte modus til 2spors opptager, redigere, og så importere filen i MTR modus tilbake på rett kanal.
Du må jobbe innenfor de mulighetene Zoomen gir deg, for at dette skal være en utrolig rask måte å lage en demo på.
Så en normal arbeidsgang består i å først skru effekter så lydsporet ditt låter som du vil, dernest spille inn, finpusse med nye versjoner eller ”punch in” og ”punch out” og så legge på flere spor opp til fire, mikse ned og legge nye spor oppå denne miksen.
Helt som i gamle dager, og nøyaktig slik som for eksempel Rolling Stones, Beatles, Kinks og andre fra ’60 tallet jobbet. De solgte til og med bra med plater, så umulig er det ikke å lage en hit med en Zoom.
6) Hjelpemidler
Metronom
Metronomen kan stilles til å være både på opptak, avspilling eller begge, i tempo fra 40 til 250 bpm, og alle vanlige 4-dels taktarter.
Du kan velge hva slags lyd sen skal ha - bjelle, klikk, trommestikke, kubjelle, eller en metallisk lyd som kutter gjennom sterke instrumentlyder.
Metronomen kan telle opp med 1-8 taktslag og en med uaksentuert rytme.
Stemmeapparat
Kammertonen kan justeres fra fra 435 – 445 Hz.
Du kan transponere fra en til 3 b’er – det blir som en elektrisk Capo, og kan være greit på instrument som ikke har Capo, men som er lett å stemme.
Stemmeapparatet kan settes til å være kromatisk, eller tilpasset strengene på en gitar eller bass. Du kan stemme I åpen A, åpen D, åpen E, åpen G samt DADGAD. Joni Mitchel hadde vært fornøyd.
Karaokefunksjon
Denne funksjonen fjerner det rene monosignalet fra en stereofil, og derigjennom hovedvokalen som vanlivis ligger sentrert I lydbildet.
Funksjonen kan ogspå transponere den vokalløse karaokeversjonen opp eller ned I halvtonetrinn eller finjusterer toneleiet slik at den passer til din stemme. Neat!
Konvertering av MS til LR - Filmlyd
I filmverdenen brukes noen ganger MS mikrofoner for å fange lyder fra settet og omgivelsene. En MS mikrofon er en montasje av to mikrofoner - en retningsvirkende mikrofon som peker fremover, kombinert med en mikrofon som tar opp bare fra høyre og venstre side. Bakgrunnen kommer da i denne kanalen, mens dialog for det meste kommer I den første. Har du en MS mikrofon med M og S ut, kan du konvertere denne til standard L og R ut for bruk i portastudioet.
De fleste rimelige mikrofoner som er bygget på MS prinsippet, gjør denne konverteringen elektrisk inne I mikrofonen, og gir L og R signaler ut. Du trenger altså ikke denne konverteren for rimelige mikrofoner.
Men funksjonen kan ha sin nytte allikevel. En Røde Videomic er en rimelig retningsvirkende mono mikrofon til filmbruk. Den kan enkelt kobles til Zoomen via 3,5mm inngangen under, og blir da tatt opp på begge sporene med glimrende kvalitet. Den erstatter da Zoomens innebygde mikrofoner.
En annen måte å bruke den på kombinerer den med Zoomens innebygde mikrofoner for å få en MS mikrofon. Det er for situasjoner da du ønsker å ta opp både omgivelsene og dialog forfra samtidig. Ganske uvanlig på spillefilmer, men fremgangsmåten kan være nyttig for dokumentar.
Monter Røde Videomic og Zoomen på et felles stativfeste. (Zoomen kan monteres på festet til Røde). Sett Zoomens mikrofoner til 120 graders vinkel. Koble Røde Videomic til en av xlr-inngangene via Rødes 3,5mm-xlr adapter. Du kan ikke bruke en vanlig adapter pga den spesielle koblingen Røde bruker, og ta opp dialogen som vanlig.
Etter opptak, kjører du sporene med Zoomens mikrofoner gjennom konverteren som om de var en MS mikrofon. Da får du et S-signal på høyre kanal (kanal 2 eller R). Dette kan du så kombinere med signalet fra Røde Videomic i etterarbeidet (post) for å få bredde til lyden. Zoom og Røde blir en MS mikrofon på denne måten. (Note til lydmannen: Bruk L signalet fra Zoomen til å finjustere eventuelle løpetidsforskjeller mellom Zoom og Videomic.)
Overføring av filer, Minnekortleser og MP3 koding av lydfiler.
Med den innebygde MP3 enkoderen kan du komprimere filene dine der og da for overføring til mobil mediespiller via USB eller minnekort. Alle tenkelige bitrater er støttet, inkludert VBR-koding.
Du kan når som helst koble til en datamskin via USB og overføre filer til og fra minnekortet. Dette går utrolig kjapt.
Det som ikke alle vet, er at du med en Host Adapter kabel til mobiltelefonen din kan overføre filer direkte til en Android eller iPhone telefon. Ganske kult å spille inn en demo, overføre den til mobilen i MP3, og poste på Myspace eller Facebook uten å være nær et strømuttak!
7) Diktafon
En Zoom er genial som diktafon og for å ta opp forelesninger.
Den har gode mikrofoner som tar opp i stereo uten fasefeil, noe som gjør at du kan ”koble hjernen på” foreleserens stemme selv om hun snakker lavere enn støyen rundt henne.
Når du skal skrive av notatene, kan du sette avspillingshastigheten til mellom halv og halvannen ganger hastigheten, uansett filformat. Fint til å få med deg hva folk sier.
Det er ofte ikke nødvendig å ta opp i full HD-HiFi kvalitet. WAV-filer som brukes blir uhåndterlig store, og sprenger teknologiens grenser i løpet av et litt langt og kjedelig seminar. Etter 3t og 18 minutter må den bytte fil, da er grensen på 2GB nådd og du har fått en 2GB fil som er vanskelig å jobbe med. Zoomen bytter automatisk fil for deg hvis dette skjer, uten at lyd går tapt.
For opptak lenger enn tre timer må du skjøte sammen disse filene i etterkant. For å unngå dette problemet, og for å spare plass, bruker folk vanligvis MP3 kvalitet, og med MP3 kan du ta opp så lenge du vil, forutsatt at du klarer å holde deg våken så lenge!
Som tidligere nevnt, kan du bruke høypassfilter og limiter eller andre effekter under opptak, og de to mikrofonene som dekker omlag 120 grader, kan kombineres slik at man får et monosignal som fanger opp lyden jevnt I 180 grader.
Hvis du tar opp i ukomprimert WAV format kan du sette markører både mens du tar opp, og under avspilling. Du kan også redigere listen av markører. Hvis det mot formodning, skulle bli digitale klikk under opptaket, varslet Zoomen selv om når diise inntreffer I en logfil, så du kan redigere dem vekk I etterkant.
Du kan spille en eller alle opptakene I sløyfe, og du kan repetere mellom markører
8) Lydlogging
For for dem som vil bruke en Zoom til å ta opp når noe skjer i et rom – (i så fall må den ha batterielliminatoren sin tilkoblet!) så kan du sette den opp så den begynner å ta opp når lydnivået kommer over en viss grense, og slår seg av når det blir stille igjen. Hver hendelse blir loggført gjennom datostempling av lydfilen.
Med MP3-filformat kan den logge lyd i 1100 timer ved 64kbit på et 32GB minnekort. Det er 46 dager og 6 timer.
9) Inn og utganger
Hvis det kan fange lyd kan det antagelig plugges inn i en Zoom H4n.
Den er laget for å ta imot følgende signaler:
Fra vanlige, dynamiske mikrofoner – inntill 4 stykker kan kobles til, 2 via 3,5mm plugg på undersiden, og to via xlr-kontaktene nederst.
Xlr-kontaktene har jack-tilkobling i midten, med en høy-impedant inngang som er matchet til elektriske gitarer.
Dynamikkområdet er slik at du også kan koble deg på linjeutgangen på vanlig utstyr, for å ta opp alt fra synther til signaler fra et miksebord.
En I-pod eller Walkman eller mobiltelefon med MP3 kan du koble rett i 3,5mm pluggen under.
Du kan koble til 2 kondensatormikrofoner som trenger strøm, og du kan velge mellom 24 eller 48V fantommating. Vær oppmerksom på at fantommatingen øker støyen på inngangen og bør slåes av hvis du kobler til vanlige dynamiske mikrofoner. Du får også lavere støy ved 24V, og de fleste nye mikrofoner klarer seg med det.
Datamikrofoner og headset for bruk med PC/Mac kobles rett inn i 3,5mm inngangen under, og får den strømmen den trenger.
Zoomen har en utgang som driver både vanlig linjeinnganger på annet utstyr, eller hodetelefoner. Den har også en forbausende bra høyttaler til å sjekke opptakene.

En ting har jeg ikke nevnt i omtalen. Det er en selvfølge for mange, men ikke for meg. Zoomen er lett, og kan kobles til tunge ting med stive ledninger. Plasserer du den på et bord detter den lett ned, og lander noen ganger på mikrofonene sine. Dette går bra en gang eller to, men så knekker de. Da kan du lime dem på med Aralditt, eller levere den til reparasjon..
SvarSlettDe med mer vett en meg passer på å være forsiktige og ikke snuble i kabler og slikt..